
FCC Queries TV Stations On Video News Releases 
By Frank Ahrens 
Washington Post Staff Writer 
Tuesday, August 15, 2006; D01 
 
The Federal Communications Commission has sent 
letters to 77 television broadcasters, asking whether 
their stations had properly labeled "video news 
releases" -- video press releases that sometimes are 
aired and presented as news reports -- before 
broadcasting them. 

Video news releases became a hot political topic last 
year after it was discovered that the White House 
paid to produce public relations spots for its 
initiatives, such as No Child Left Behind, and then 
gave them to television stations, some of which aired 
them as authentic news broadcasts. 

The FCC inquiry follows an April study by the 
watchdog group Center for Media and Democracy 
that found that 77 stations had aired video news 
releases without properly labeling them. The stations 
are owned by major broadcasters, such as CBS Corp., 
Walt Disney Co.'s ABC and Maryland's Sinclair 
Broadcast Group. 

The survey's "fake news" spots, as the center calls 
them, were produced by corporations, such as 
Panasonic Corp. and General Motors Corp. and trade 
groups, such as the American Dental Association and 
the Flower Promotion Organization. 

None of the releases in the study were paid for by the 
federal government. 

In January, for example, three television stations -- in 
Virginia, California and South Carolina -- aired a 
video by Robin Raskin from the Consumer 
Electronics Show. Raskin is an author and former 
technology magazine editor who also consults for 
several technology companies. In the report, a 
satellite media tour transmitted to several TV 
stations, she promoted gadgets made by Nokia, 
Motorola Inc., Texas Instruments Inc. and Swiffer, 
owned by Proctor & Gamble Co. The spot was paid 
for by the four companies. Only one of the three 
stations told viewers at the end of the segment that 
"this interview with Robin was provided by vendors 
at the consumer trade show," the Center for Media 
and Democracy's survey found. 

Some stations air the spots as is, while others use 
them as raw material and add their own reporting and 
video. Under FCC regulations, stations must label the 
video news releases much like infomercials, where 
viewers are told that the show they are about to watch 

has been paid for by a sponsor and is a lengthy 
advertisement for a product or service. 

"We think that the investigation is really important 
because otherwise stations won't take seriously the 
disclosure laws that are already on the books," the 
study's co-author, Diane Farsetta, said in an 
interview. "The current practice is such a flagrant 
breach of the disclosure laws, we're happy that it 
looks like the FCC is putting some teeth in them." 

If stations do not label the video news releases, they 
can fined up to $32,500 per incident and face a 
revocation hearing for their FCC-issued broadcast 
license. 

"The public is misled by individuals who present 
themselves to be independent, unbiased experts or 
reporters but are actually shills promoting a 
prepackaged corporate agenda," FCC commissioner 
Jonathan S. Adelstein, a Democrat, said in a 
statement yesterday. "The public has a legal right to 
know who seeks to persuade them so they can make 
up their own minds about the credibility of the 
information presented. Shoddy practices make it 
difficult for viewers to tell the difference between 
news and propaganda." 

Last April, the five-member FCC unanimously 
passed a notice reminding broadcasters that they must 
label video news releases. Included in the vote was 
FCC Chairman Kevin J. Martin, a Republican. The 
FCC is made up of three Republicans and two 
Democrats. 

The National Association of Broadcasters, the trade 
group of television and radio station owners, declined 
to comment on the FCC inquiry, but the association 
"previously recommended that stations tell viewers in 
advance if they are about to watch government-
supplied VNRs," said Dennis Wharton, a spokesman 
for the association. 

© 2006 The Washington Post Company 

 


